در سال ۱۸۴۵ میلادی اختراع کرد. یک سطح حساس به نور به آرامی به بعد از روزنه دیافراگم دوربین توسط یک مکانیزم ساعت شکل کشیده شده تا توانایی ضبط مداوم به مدت ۱۲ یا ۲۴ ساعت را به دوربین بدهد. رونالدز دوربینهای خود را در پی تغییرات روبه پیشرفت ابزار علمی به کار بست و بیش از یک قرن از آن دوربینها در رصرخانههای سراسر جهان استفاده شد. در سال۱۸۷۶میلادی طرح دوربینی را پیشنهاد کرد که بتواند مجموعه ای از تصاویر را روی یک رول از فیلم کاغذی چاپ شود. در سال ۱۸۸۹ او اختراع یک دوربین تصویر متحرک را به ثبت رساند که در آن فیلم به صورت مداوم حرکت میکرد.
پیشرفتهای بسیاری در زمینه ابزار و وسایل فیلمبرداری صورت گرفتهاست. دوربین فیلمبرداری از اجزای ویژهای تشکیل شده که هر یک دارای تنوع در نوع و موارد مورد استفاده هستند، اجزایی مانند فیلم، عدسی و…. همچنین با وجود شرکتها و کارخانههای متعددی که به تولید این محصولات میپردازند، باید نسبت به خرید نوع اعلای آن با توجه به ظرافت و حساسیتی که این ابزار از آنها برخوردارند، دقت کافی را به کار برد.
از طرفي ، همين محدوديت باعث شده بود از اين دستگاه در استوديويي واقع در نيوجرسي استفاده شود و بجاي اينكه از آن در فضاي باز استفاده شود و بدنبال موضوع و سوژه باشد ، بايستي موضوعات رابه داخل استوديو مي آوردند تا دوربين كينه توسكوپ اديسون از آنها فيلم بگيرد . استوديو اديسون داراي سقفي متحرك بود و سقف با لولا و بحالت كشويي كنار مي رفت و كل ساختمان استوديو روي يك ريل دايره اي مي چرخيد تا با زاويه نور خورشيد هماهنگ شود.
سینماتوگراف لومییر با پیشیگرفتن برتفاوت زبان و آداب ملی، ناگهان دنیا را به جایی کوچکتر و معمولیتر تبدیل کرد. این تحول برآگاهی و تخیل انسان تاثیر عمیقی گذاشت، حتی شاید عمیقتر از اختراع هواپیما و یا رادیو. دست کم لحظهای به نظر آمد انسان پرومتهای شده است که میتواند خدایان را فریب دهد و مصون بماند. سینماتوگراف کاری کرد که مدها و سبکها با سرعتی برقآسا گسترش یابند، و ویژگیهای هنرعامه از میان برود. در سال ١٩٠٩، وسترنهای برانکو بیلی (٣) در ایالات متحد رسم روز شد، و چند ماهی نگذشت که کشورهایی به دوری ایتالیا و آلمان و ژاپن شروع کردند به تولید صدها وسترن تقلیدی، با نمایش عمومی فیلمهای سینمایی، تصور یگانگی، این کیفیت طلسمآسای جادویی که معمولا به آثار هنری تجسمی نسبت داده میشد، از سکه افتاد.
دوربين فيلمبرداري اديسون بسيار سنگين بود و جابجا كردنش نياز به همراهي چند نفر را داشت و از طرفي ، اديسون اين اختراع را با ديگر اختراع خود يعني برق براي تامين سرعت يكنواخت پيوند زده بود و اختراع قبلي خود يعني فونوگراف را كه در سال 1877 ساخته بود به آن افزود تا فيلم صدا دار توليد كند به همين سبب بر حجم دستگاه افزوده مي شد ، بنابر اين از تحرك آن كاسته مي شد.
نمایش فیلم از همان روزهای نخست بازگشت مظفرالدین شاه، در دربار و بعد از آن رفته رفته نزد اشراف در مهمانی ها و عروسی ها آغاز شد. نمایش فیلم هر دفعه به صورت جداگانه، یكبار برای مردها و یكبار برای زن ها، انجام می شد. سینما تا چند سال وسیله ای برای وقت گذرانی در میان دربار و خانواده اشراف بود که فیلم های کمیک فرانسوی را نمایش می داد. تا اینکه در سال 1284 شمسی نخستین سالن سینما در خیابان چراغ گاز توسط صحاف باشی که تحصیل کرده اروپا بود افتتاح شد.
اما سرانجام این مخترع چه شد؟ چرا به ناگهان ناپدید شد و نامی از او در تاریخ فیلم ثبت نشده است؟ معروفترین و البته جالبترین نظریه در مورد ناپدید شدن او متعلق به بیوه اوست که اعلام کرده بود ادیسون او را ربوده تا رقیبش در راه اختراع دوربین فیلمبرداری را از میان بردارد. برخی نیز اعتقاد داشتند او به دلیل ورشکستگی دست به خودکشی زده است. دلیل ناپدید شدن این مخترع هر چه باشد، تا امروز در هالهای از ابهام باقی مانده است.